VV Oosterhout past beleidsplan jeugdopleiding vanaf seizoen 2024-2025 aan

24 april 2024 20:00

Op maandag 8 april 2024 heeft de voetbalcommissie een informatieavond georganiseerd met betrekking tot enkele wijzigingen in de organisatie van het jeugdvoetbal binnen VV Oosterhout. Deze wijzigingen komen tot stand omdat deze commissie bezig is met de nieuwe voetbalvisie die loopt van 2024 t/m 2029.
De input voor deze aanpassingen is mede opgehaald bij de hoofdtrainers uit de jeugdopleiding van VV Oosterhout. Daarnaast is er goed gekeken naar een veranderend voetballandschap.

“Met plezier presteren van minipupil tot zondag 1” is een motto dat in het DNA van onze vereniging verweven zit. Dit motto spreekt sportieve ambitie uit maar laat ook zien dat we plezier in het spel belangrijk vinden.

Een doelstelling die daarbij hoort is dat onze zondag 1 minimaal meedraait in de top van de 3e klasse, met daarin zoveel mogelijk spelers uit de eigen opleiding. Om hier te komen is het noodzakelijk dat de junioren teams (JO13-JO19) over 2 tot 3 seizoenen structureel 1e klasse of hoger spelen.

Daarom vindt de vereniging het noodzakelijk om prestatievoetval en recreatievoetbal op een eigen manier te benaderen. Met evenveel trots en aandacht, maar wel met een andere inhoud. Een inhoud die past bij de sportieve ambitie en bij het speelplezier van het kind.

Hieronder een opsomming van wat we gaan veranderen per seizoen 2024/2025.

Prestatievoetbal Pupillen (JO08 t/m JO13)

• Een prestatie team speelt 1e klasse of hoofdklasse. Dit is niet meer afhankelijk van het aantal teams in een lichting. In de praktijk kan een lichting dus ook volledig zonder prestatieteam ingedeeld zijn.
  • Als je speelt in een prestatieteam train je 3x per week: maandag, dinsdag en donderdag. De extra training op maandag is met je eigen team, maar de training wordt wel gegeven door een andere -onafhankelijke maar gediplomeerde- trainer.
  • Hiervoor wordt een toeslag op de contributie in rekening gebracht.
  • HJO is verantwoordelijk voor inrichting van het 3e trainingsmoment.
  • Indeling wordt gemaakt door de trainers van de prestatieteams, in samenspraak met de HJO.

Recreatievoetbal Pupillen (JO08 t/m JO12)

• Een recreatieteam speelt in de 2e klasse of lager. Dit is niet meer afhankelijk van het aantal teams in een lichting. In de praktijk kan een lichting dus ook volledig bezet zijn door recreatieteams.
  • VV Oosterhout stelt een 3e HJO aan die zich volledig richt op recreatievoetbal bij de pupillen. Hiermee proberen we het niveau tussen recreatie en prestatie te verkleinen.
  • Deze 3e HJO is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de carrousel trainingen op de maandag en woensdag. Dit zodat we de kwaliteit van deze trainingsmethode naar een hoger niveau gaan tillen. Ook de continuïteit van deze methodiek wordt dan gewaarborgd. Een belangrijk onderdeel hiervan is ook het train de trainer verhaal voor de trainers van deze teams.
  • Deze nieuwe persoon, die gediplomeerd is, neemt in die hoedanigheid ook zitting in de voetbalcommissie.
  • Indeling wordt gemaakt door de HJO recreatievoetbal, in samenwerking met de jeugdcoördinatoren en trainers.
  • Deze wijziging heeft geen impact op de contributie als je recreatiespeler bent.

Prestatievoetbal Junioren (JO14 t/m JO19)

• Een prestatieteam speelt een zo hoog mogelijk niveau, minimaal 1e klasse of hoofdklasse maar bij voorkeur divisie. Dit is niet meer afhankelijk van het aantal teams in een lichting. In de praktijk kan een lichting dus ook volledig zonder prestatieteam ingedeeld zijn.
  • Het plan is dat deze prestatieteams langer gaan trainen dan nu het geval is. Het is een bewuste keuze om hier niet voor een 3e moment te kiezen. De kinderen in deze leeftijd hebben vaak al voldoende werk aan school en / of een bijbaan.
  • Hiervoor wordt geen toeslag berekend.

Deze aanpassingen zullen onderdeel worden van de nieuwe voetbalvisie van VV Oosterhout, die momenteel beschreven wordt voor de periode 2025-2030.

Daarnaast blijven we natuurlijk uitgebreid aandacht houden voor sfeer en cultuur en organiseren we zoveel mogelijk andere activiteiten voor onze jeugdleden.

Benieuwd geworden naar de jeugdopleiding van VV Oosterhout, waar oog blijft voor iedereen maar presteren op niveau ook belangrijk is ?

Meld je dan snel aan voor een kennismaking via [email protected] en word onderdeel van een mooie en groeiende vereniging.

Na aanmeldingen plannen wij je snel in voor een kennismaking op het veld!

Voetbalcommissie VV Oosterhout !